Plant van de Maand Januari 2016 : Daphne Bohlua

Ik ga dit jaar gewoon verder met het thema “Plant van de maand”, want het is niet zo dat er iedere maand maar één plant is die hier opvalt. Je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat dit jaar een stel “tweede keuze” planten in dit thema aan bod zullen komen, maar niets is minder waar. Vorig jaar heb ik vooral aandacht besteed aan vrij algemene planten, dit jaar laat ik de beschikbaarheid geen belet zijn om iets anders aan te duiden. Dat wil niet zeggen dat alle planten dit jaar zeldzame planten zullen zijn.

De plant die ik voor januari  selecteer is een vrij zeldzame plant. Ik ken maar twee adressen in België waar  de plant in de catalogus is opgenomen, en de plant was slechts op één van die adressen leverbaar. De variëteit die ik écht zocht (Daphne bohlua ‘Jacqueline Postill’), heb ik nergens gevonden, zodat ik genoegen heb genomen met de botanische versie, Daphne bohlua.

Ik heb hier al één en ander over deze plant geschreven in ’t verleden, en ga dat allemaal niet herhalen. De plant staat gekend als een moeilijke plant, maar ’t kleine plantje dat ik me drie jaar geleden aankocht is ondertussen al ongeveer verdubbeld. Het is op dit ogenblik een absolute blikvanger, want geen enkele andere winterbloeier bloeit zo enthousiast. De plnat bloeit vrij lang ( 2 maanden) en verspreid daarbij een duidelijk waarneembaar parfum. In de zomer is het niet direct een blikvanger, maar dat maakt het plantje nu meer dan goed.

DS1_9380

 

25 gedachten over “Plant van de Maand Januari 2016 : Daphne Bohlua

  1. Als u nog op zoek bent naar Daphne bholua “Jacqueline Postill” heb ik een adres voor u waar deze wordt aangeboden, bij interesse graag even een reactie

    1. In ieder geval bedankt voor het aanbod. Maar ik ga deze plant nu niet meer weghalen hoor. En als ik ooit nog eens een Daphne bohlua wil, bestel ik een DAPHNE bholua ‘Penwood’ bij Junkers’ Nursery in Engeland, die zijn ook geënt op Daphne tangutica, zodat de plant wat robuuster wordt.
      Ik ben in ieder geval blij met de link, die hebben echt wel veel…

    1. Ze zijn erg gevoelig voor droogte en nattigheid. Vragen eigenlijk een grond die niet te nat en niet te droog is. Ze zijn eigenlijk goed winterhard wat koude betreft, ’t is het vocht dat het probleem vormt. Het is ook een plant waar je géén compost bij de stam mag leggen, want dat is te nat. Ik heb wat ruw rijnzand in het plantgat gemengd (40 kg)

  2. En dan moet ik altijd denken aan die dame die haar peperboompje (Daphne mezereum) ‘Daphne miserie’ noemde…
    Ruikt deze trouwens even lekker? Als we dat peperboompje vroeger tijdens bergwandelingen in de Alpen tegenkwamen, moest ik toch altijd even halthouden om mijn neus vol te snuiven…

    1. Alle Daphne zijn moeilijk, zie wat ik hoger schreef als antwoord aan Menck. Ik ken D. mezereum niet, deze ruikt vrij lekker en is ook van op afstand goed waarneembaar. Nogal zoet en zwaar, maar toch lekker.
      Ik vind persoonlijk dat er niets kan tippen aan Lonicera fragrantissima, omdat die ook hard ruikt, en zo fris (zoals een goede toverhazelaar)

Reageer