Blauwbessen snoeien

…..

Vandaag heb ik de blauwbessen gesnoeid, en daarom volgt hier plichtsbewust een verslag van onze reporter ter plaatse. Je vind de andere snoeiverslagjes terug op deze pagina of via de categorie snoeigids .

Disclaimer: er bestaan voor fruitsoorten verschillende snoeiprincipes. De manier van snoeien die ik toepas wijkt lichtjes af van wat je als snoeirichtlijnen terugvindt in de nederlandstalige literatuur. In de nederlandstalige literatuur adviseert men maximaal 4-6 gesteltakken over te houden. Ik baseer me op een snoeihandleiding uit de Verenigde Staten, waar 10-12 gesteltakken worden overgehouden maar waarbij deze takken sterker worden uitgedund. Ik zeg niet dat mijn snoeimethode beter is, wel dat ze anders is. Tot hiertoe met goed resultaat, maar ik ben er absoluut zeker van dat de snoeihandleiding uit de nederlandstalige literatuur ook tot een goed resultaat leidt,  maar de methode die ik volg is eenvoudiger zodus…

Blauwbessen (Vaccinium corymbosum) worden gesnoeid met het oog op het continu verjongen en uitdunnen van de planten, aangezien krachtige, jonge scheuten de beste beskwaliteit opleveren. De snoei wordt uitgevoerd in februari of maart.

Er zijn twee stappen in het snoeien van een blauwbes.

Structuur
In een eerste etappe wordt de algemene structuur van de struik onder handen genomen. De oudste gesteltakken worden weggesnoeid en worden vervangen door jonge grondscheuten.
Zoals hoger aangegeven streef ik naar 12 takken per plant, met als doel ieder jaar de 2 oudste takken te vervangen door nieuwe grondscheuten. Zo worden de takken maximaal 6 jaar oud.

Mijn blauwbesstruiken zijn nog redelijk jong (4-6 jaar), ik haal de zwakste oude tak weg (afsnoeien tot tegen de grond) indien ik teveel gesteltakken overhoud. Zwakke, ongezond groeiende, en kruisende takken worden zowiezo verwijderd.

Eerst verwijder ik de kleine, zieke zwakgroeiende tak

Bij het selecteren van nieuwe grondscheuten selecteer ik de krachtigst groeiende takken, maar ik let ook op hun positie. Zo worden afhangende of kruisende en inwaartsgroeiende takken ook hier zowiezo verwijderd.

Verwijderen van kruisend en zwak groeiende scheuten

Vruchthoutdunning
Iedere bloemknop levert 6-8 blauwbessen op, en het vruchthout is overladen met bloemknoppen. Daarom wordt de gesteltakken verder uitgedund, waarbij ik alleen krachtig groeiend vruchthout tracht te behouden, omdat dit de beste vruchtkwaliteit levert. Het zwak groeiend (kort) vruchthout wordt verwijderd en takken die alleen zwak vruchthout hebben worden in hun geheel verwijderd. Zonder vruchthoutdunning toe te passen zouden er veel kleine bessen van mindere kwaliteit zijn.

Verwijderen van zwak vruchthout (en nog een zwakgroeiende gesteltak die tevoren aan mijn aandacht was ontsnapt)

Blauwbesplanten zijn erg productief en worden daarom erg aggressief gedund. Mijn planten zijn nog jong, maar in theorie snoei je ieder jaar 50-75% van de plant weg. Zo heb je een optimale opbrengst van goede bessen. Door de jaarlijkse verjonging kan een blauwbesstruik een leven lang meegaan.

Het eindresultaat

Blauwbessen snoei ik in februari, maar ’t kan ook nog in maart. Zoals altijd snoei ik niet tijdens vorstperiodes, en als het droog is, en gedurende de rustperiode (dus voor ’t uitlopen van de knoppen).

Deze tweede plant heb ik van iets dichterbij gefotografeerd, om het uitdunnen van vruchthout beter in beeld te brengen

Ik knip hier het miezerige, kleine takje weg

40 gedachten over “Blauwbessen snoeien

    1. Is inderdaad niet zo anders dan het snoeien van andere fruitstruiken en bomen : open snoeien (kruisende en naar binnengroeiende takken weghalen), bloemknoppen uitdunnen en zwak/ziek hout wegknippen

    1. Ik zou zeker uitdunnen, en alle zwak vruchthout verwijderen. Zo produceert de plant dit jaar minder fruit, maar kan hij zijn energie gebruiken om een stevig gestel te vormen (de echt kleine zijtakjes verwijderen zoals getoond in de laatste foto).

    1. ’t Kost wel wat moeite om achteraf te zien hoe je hebt gesnoeid en de juiste lijntje ste trekken. Als ik die foto’s bekijk vraga ik me op sommige plaatsen af waarom ik zo heb gesnoeid 😀

  1. Dankzij je duidelijke uitleg verleden weekend ook onze 2 jarige struikjes onder handen genomen..Ik ben benieuwd naar de oogst. Dit zijn zeer duidelijke foto’s! Wanneer zijn de kruisbessen aan de beurt?

  2. Ik zal je werkwijze nog eens goed bestuderen en aan de slag gaan . Mag ik nu nog ( begin aug.) een oude tak verwijderen bij mijn blauwbes ( dan heeft de plant misschien nog tijd om een verse scheut aan te maken )
    Ik lees hier niets over zomersnoei ? Doet u dat niet ?
    Mijn plant staat in een grote pot op het terras .
    Nb hoeveel is de doorsnede van uw blauwbes potten ?

    1. Ik zou die nu niet weghalen (niet dat het niet mag). Op dit ogenblik zorgt die tak ook voor energieopslag voor de rest van de plant. Nieuwe scheuten die zich nu nog zouden vormen gaan zowiezo onvoldoende afharden.
      Mijn potten zijn standaard cementkuipen, die hebben een diameter van 65 cm.

  3. Wij hebben ook veel blauwe bessen struiken. Het uitdunnen van de takken gaat op gevoel en meestal goed maar onze struiken worden erg hoog. Hoe zou u de hoge takken (2 meter) snoeien ?

    1. Het zou leerrijk zijn de evolutie van BV. 1 blauwbesstruik eens te zien gedurende 1 jaar , zodat je duidelijk het resultaat van de snoei ziet als hij in blad komt en nadien als hij vrucht heeft- dan weer als hij zijn bladeren is verloren. Je kan dit uiteraard ook uitbreiden over verschillende jaren zodat je ook per seizoen de evolutie van 1 plant naast elkaar kan zetten.

      1. Ik kan dat volgende winter eens proberen (planten zijn nu al gesnoeid). Maar eens in blad zie je er niet zoveel meer van volgens mij (nogal dicht bebladerd). Een idee voor de komende winter iig

  4. Zure grond is belangrijk dacht ik…Heb je ze daarom in kuipen staan? Ik kan toch ook een joekel van een gat vullen met tuinturf/compost en jaarlijks blijven mulchen met bv. tuinturf of bladafval??

  5. Doet U ook aan zomersnoei? Anders geven de nieuwe scheuten alleen bovenin bloemknoppen. Door zomersnoei krijg je meer zij vruchthout?

  6. Dank voor antwoord.Nog een vraag? Verwacht U bij het kweken in metselkuipen dat de struik na jaren opnieuw verpot moet worden, of kan door bemesting en mulchen de struik altijd in dezelfde grond blijven staan?
    Met vriendelijke groet,
    Gerard

  7. Dank voor Uw antwoord. Nog een vraag: bij het kweken in metselkuipen moet dan de struik na jaren in nieuwe aarde of is bemesten en mulchen genoeg om de struik altijd in dezelfde aarde te houden?
    Met vriendelijke groet,
    Gerard

    1. Ik zie op dit ogenblik geen reden om te verpotten. Deze planten leven in arme veengronden, ik zie nog steeds geen voedseltekort na 5 jaren. Ze krijgen om de drie jaar een beetje gedroogde koemest (met de nadruk op een beetje)

  8. Zijn er gaten in je metselkuipen om een teveel aan water te laten weg lopen, of zijn ze gewoon dicht?
    Mijn 3 jarige (sinds aanplant) platen geplant volgens het 1m² zure grond idee doen het naar mijn mening niet goed genoeg, de grootste is nu max 50cm hoog, en takken sterven ook gewoon af. Ik zou ze graag in kuip zetten, maar laat je de kuip afwateren of niet, en indien niet, geef je ze dan in de zomer extra water omdat ze anders te droog komen te staan?

  9. hoi,ik heb van de zomer ook een bes plant geplant. hij is wel gegroeid maar er zijn geen bessen aangekomen. jonge plant dus…moet ik die ook snoeien?
    en hoe?

    1. Hangt er vanaf hoe goed de plant gegroeid is. Indien dat zeer sterk is, zou ik toch het teveel aan fijne takjes weghalen. En naar binnengroeiende takken of schurende takken ook weg natuurlijk

  10. Leuk om alle try-outs te lezen. Onze struiken staan op een kleigrond. Niet de ideale grond, maar je zoekt naar oplossingen om je planten wat meer comfort te geven. Onze nieuwe aanplant hebben we wat hoger geplaatst, in een grond gemengd met mulch en turf. Als eindafwerking krijgen ze in het najaar een goeie kraag van dennennaalden uit het bos, om de grond wat meer te verzuren. Deze methode hebben we dan ook maar toegepast met onze oude planten. In de zomer moeten we de planten extra begieten, zeker als de zon wat extra doet. Wij genieten elk jaar van onze lekkere bessen en ook een succes om ze in te vriezen.
    Uw foto’s over snoeien zijn zeker de moeite waard voor beginnende snoeiers!

Reageer