Insectenhotel te huur

Voor de bestuiving van het fruit moet ik niet rekenen op bijen. Die zie ik zo goed als nooit in de tuin. Hommels, zweefvliegen en solitaire bijen moeten hier dus de klus klaren. Daarom wil ik deze laatste een handje toesteken door hen de nodige nestgelegenheid aan te bieden.

In eerste instantie plande ik een groot insectenhotel in de tuin. Ik ben gaandeweg van dat idee afgestapt. Zo’n concentratie aan nestgelegenheden voor solitaire wespen trekt volgens mij teveel de aandacht van rovers en parasieten. Bovendien is het vaak ronduit lelijk. Daarom wil, naast de boomstronk waar ik een tijdje geleden iets over schreef, overal doorheen de tuin kleine insektenhotelletjes aanleggen, in totaal vier verschillende types. Kleinschalig toerisme in onze tuin dus.

Houtstammen

Hiervoor gebruik ik overschot van de onbehandelde kastanjepalen, waarin gaten geboord zijn van 4 tot 10 mm dikte. In totaal zes houtblokjes zijn  her en der in de tuin opgehangen, voorzien van een dakje. In plaats van een afdakje te voorzien heb ik de stronkjes onder een hoek van 45° afgezaagd.
Verder boor ik hier en daar een gaatje in de kastanjepalen van de leiconstructie van de braamstruiken, de frambozen en de kruisbessen.

Takkenbakjes

In deze bakjes liggen holle takjes. op dit ogenblik gebruik ik voornamelijk bamboestengels  wat vliersnoeihout en de holle stengels van Verbena bonariensis en brandnetel, maar op termijn zullen deze bakjes heringericht worden met ‘inheemse’ hol plantenmateriaal. Het houten kastje is gemaakt van onbehandeld hout, ik heb het ook niet gevernist (wil dit zo natuurlijk mogelijk houden). De takjes zijn stevig aangedrukt in het bakje (door nog enkele bamboestokjes toe te voegen met behulp van een hamer). De tussenschotten maken het vullen van het bakje een pak makkelijker.

Leembakjes

Slechts 15% van alle solitaire bijen zouden in houtblokken of stenen nestelen. Er zijn veel meer dieren die hun nest in niet-begroeide zandgrond aanmaken. Daarom hang ik ook enkele bakjes vol (aangedrukte) leem op. Deze leem heb ik gerecupereerd tijdens de graafwerken voor de regenwaterputten.
Op internet wordt geadviseerd om de leem te mengen met strasskalk om het volledig te laten uitharden, ik doe hier een poging met natuurlijke leem. Het aandrukken Is met behulp van een plakje gedaan (waar ik met een hamer enkele flinke tikken op heb gegeven).
Ik heb zo een eerste bakje aangemaakt. Ik ben benieuwd of dit werkt. Wanneer dat het geval is maak ik er nog enkele bij…

Kalksteenrots

Er komen ook nog enkele kalksteenblokken, doorzeefd door de boormachine. Maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

20 gedachten over “Insectenhotel te huur

  1. Dit geeft mij ook weer inspiratie.
    Geen bijen in je tuin? Daar schrik ik wel van…
    Hier in de tuin zitten veel honingbijen (een imker die hier een keer op bezoek was, kwam mij na een wandelingetje in de tuin van verschillende plantensoorten de naam vragen, omdat daar zoveel bijen op vlogen.)
    Maar ook van solitaire bijen heb ik hier al verschillende soorten gezien.

    Hier in mijn tuin heb ik inderdaad in stukjes onbegroeide zandgrond gaatjes gezien waarin van die ‘mini-mini’ zandbijtjes verdwenen… Je leemhotel ga ik daarom niet meteen nabouwen, ik vermoed dat de zandbijen hier zo al wel aan hun trekken komen.

    1. Er zijn hier gewoon geen of bijna geen bijen. Niet op de fruitbomenbloesem, niet in de bloemenweide en niet in de (nu nog) bescheiden border. Op het einde van vorig jaar heb ik wel wat bijen op de bloeiende klimop gezien. Er zitten hier wel enorm veel hommels en zweefvliegen, en ook aardig wat solitaire bijen.
      Ik denk dat er hier geen imkers in de omgeving zitten.

    1. Is op dit ogenblik niet haalbaar, te veel werk. Als ik iets doe moet ik dat goed kunnen doen, ’t is perfect mogelijk dat ik volgend jaar opnieuw in Parijs of Luxemburg moet gaan werken, en in de week niet thuis ben. Hoe moet ik die beestjes dan verzorgen?

  2. Heel inspirerend, deze hotelletjes. Vooral dat schuin afgezaagde stronkje vind ik erg slim bedacht. Ik ga ook eens wat scharrelen met wat materiaal om iets dergelijks te maken.

  3. Vandaag nog naar een film over de bijen gaan kijken : http://www.morethanhoney-film.be/nl/
    Het gaat inderdaad niet goed met de bijen.
    We hebben daarom ook verschillende insectenhotels in de tuin hangen : http://blijentuin.wordpress.com/beestjeshuisjes/ . Er is nog een nieuwe in de maak, maar die is nog niet volledig gevuld, het verslagje hierover volgt later.
    Ook wou ik het lemen huisje eens proberen, maar is de kalk niet nodig?. Gaat de leem bij de eerste regenbui niet uitspoelen? ik ben benieuwd naar je leem-experiment.

    1. Tja, in de natuur is die kalk er ook niet heh. De leem is in ieder geval erg hard aangedrukt, ik kan het kastje ondersteboven houden zonder dat de leem uit ’t bakje valt. We zullen wel zien wat het geeft, er is hier volgende week een infoavond over solitaire bijen, misschien dat ik wel even probeer te volgen (en als het dan echt nodig blijkt, kan ik nog altijd ingrijpen)

Reageer