Fruitstand

De kweepeer staat voor ’t eerst in bloei.
Bij de appels lijkt het verschil tussen vroege en late bloesem het grootst. Sommige bomen zijn nog maar net knoppen aan’t vormen, deze is bijna klaar voor de bloei
En deze appelaar staat al een week in bloei

Verder wijst alles op een uitstekend kleinfruitjaar. Alle planten zijn overladen met vruchten of bloesem.

Mijn zoon vond dat ik de blauwbessen wel erg rigoureus snoeide. Deze foto bewijst dat dat geen probleem vormt
Vorige jaar was het nog zoeken naar bessen, dit jaar is de Jostabes overladen met fruit.
Ook de aalbessen hangen weer afgeladen vol met trossen
Ook de kruisbessen dragen rijkelijk
Bloesem van de zwarte bes, met bloemen die duidelijk verschillen van de trosbes. Let op de mier die als bestuiver fungeert
In vergelijk bloemtrosje van een late aalbes. Een ras moet zelf nog starten met bloeien.
Nog een andere Ribes, de stekelige stekelbes. Deze hangt dit jaar ook vol met bloemen
De eerste aardbeibloesem. Iets zegt me dat dat vrij laat is, of vergis ik me?

13 gedachten over “Fruitstand

  1. vrijelijk plukken tijdens de opentuindagen zou een meerwaarde zijn 🙂 Heb zo ook 1 jaar geluk gehad dat de bezoekers kersen uit de hoogstam konden (en mochten) plukken. Zet de emmers maar klaar!

  2. Hier sinds een kleine week aardbeibloesems, lijkt me dus vrij normaal als ze in de vollegrond staan zonder serre of consoorten

  3. Super hé die overdaad. Prachtig vind ik het. Hopelijk blijft er dit jaar dan ook genoeg over voor ons; vogels gaan er hier immers steeds mee aan de haal. Vorig jaar hadden we een tunnel gespannen over onze aardbeien, dit hield de merels echter niet tegen, ze baanden er zich een weg onderdoor. Dit jaar hebben we voor alle zekerheid een aantal plantjes in pot geplant en op ons terras geplaatst 😉

    1. Maar niet noodzakelijk in dezelfde volgorde. Ik oogst hier in theorie appels van eind juli tot november (sommige appelrassen zouden bewaard kunnen worden tot mei, maar nog geen ervaring mee)

Reageer