Heggenschaar

Veel kleinfruit heeft niet graag wortelconcurrentie, en hebben bovendien een hekel aan het wieden aan de voet van de plant (vanwege het oppervlakkig wortelgestel). Daarom legde ik twee jaar geleden mulchbakken aan in de grote bessenkamer. Deze mulchbakken worden met compost en gras uit de grasmaaider gevuld, om zo onkruidvorming tegen te gaan.

Na het oneigenlijk gebruik van de heggenschaar

 

Tot nu toe lukt dat aardig, maar het gras afrijden rondom deze mulchbakken is een probleem: de grasmachine reikt vlak langs de houten panelen, maar er blijft altijd een streepje gras over tegen de mulchbakken. Dat staat na verloop van tijd een beetje slordig, en dat gras kan ondertussen lustig uitbreiden richting binnenzijde mulchbakken.

Het vergt iedere keer opnieuw (twee tot drie keer per jaar) het handmatig bijknippen en wieden van de kanten van de mulchbakken . Ik zocht al een tijdje naar een goed alternatief voor de buxusschaar die ik hier voor aanwend (de accu-graskantenmaaier van gardena is hopeloos).

Aangezien mijn buxusschaar zoek was, werd de zoektocht naar een alternatief prangend, en probeerde ik de kanten bij te knippen met de heggenschaar, wat buiten alle verwachtingen om enorm vlot verliep. In minder dan een uur alles bijgewerkt, iets wat met anders véél meer tijd vergde… Als je dus een kantenschaar nodig hebt, is een heggenschaar misschien geen slechte aankoop.

11 gedachten over “Heggenschaar

  1. Ik gebruik daartoe gewoon een kantentrimmer waarvan het maaivlak kan gekanteld worden (dus ook horizontaal maaien is mogelijk). Als je echt vlot wil werken, dan is dit dé methode. Dat spul is verkrijgbaar met elektrische aandrijving zowel als met een benzinemotor.

  2. Is een idee ja. Ik knip de randen altijd bij met een grote keukenschaar, dat gaat ook niet slecht moet ik zeggen.

  3. Nooit aan gedacht om een heggeschaar voor iets anders te gebruiken dan de doelgroep, maar je hebt mij op een paar ideetjes gebracht. Vandaag alvast de brandnetels in bloei een kopje kleiner gemaakt met …. jawel … Morgen eens testen wat dat met de Vinca doet.

Reageer