De ene bosaardbei is de andere niet

Naar aanleiding van de reacties op mijn logje over mijn aardbeienoogst nog wat extra fotokes.

Links de gecultiveerde bosaardbei, rechts de wilde bosaardbei

Er wordt geadviseerd om de bodem onder laagstamfruitbomen ‘bloot’ te houden. Dat is mij teveel gedoe. Daarom staan er in de Fruitberg bosaardbeien onder de fruitbomen. Die maken zeker niet veel wortel aan, dus de wortelconcurrentie zou nogal moeten meevallen. Perfecte bodembedekkers want ze zijn nog redelijk wintergroen.

Wilde bosaardbei

Over het wilde bosaardbeitje dat ik uit mijn vorige tuin heb meegenomen en de strijd die ik er ooit tegen streed heb ik al eens een berichtje gepleegd. Welgeteld drie plantjes kwamen mee naar de nieuwe woonst, nu twee jaar later staan er meer dan duizend van die bosaardbeiplantjes in de tuin. Want deze plantjes spreiden zich enorm fel uit. En dragen erg rijkelijk vruchten, maar niet zo lang.

Gecultiveerde bosaardbei

Daarnaast heb ik een meer gecultiveerde bosaardbei, die veel hoger groeit en waarvan de uitlopers vlak bij de moederplant uitkomen. Ik heb geen idee van het ras, maar aangekocht bij Aveve. De vruchten zijn wat  groter en de plant draagt veel meer gespreid over het jaar.

Beide planten hebben hun voor- en nadelen, en ik gebruik ze door mekaar. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar het wilde bosaardbetje. Het is hier trouwens een standaard cadeau voor iedereen die de tuin bezoekt. Eén plantje, want dat volstaat om éénder welke tuin te overladen met bosaardbeien.

Foto van 24 juni 2012, twee maanden na het uitplanten van één (wild) bosaardbeiplantje

Als de planten ergens storend zijn, kan je ze vlot wieden. Of met het grasmachine er overheen rijden.

Het zelfde stukje, exact één jaar later, wel vanuit een iets andere hoek gefotografeerd

5 gedachten over “De ene bosaardbei is de andere niet

  1. Wij hebben thuis enkel de gecultiveerde soort maar zijn wat teleurgesteld over de smaak soms. Is dit bij jou ook zo? normaal is een bosaardbei een smaakbom maar sommige zijn echt smaakloos. Ze staan wel redelijk in de schaduw (hebben ochtendzon en deel middagzon)

  2. Ik heb een tuin met veel hoge dennen en rodondendrons. Daardoor groeit er moeilijk gras. Zouden deze bosaardbeitjes een alternatief zijn? Vast dank voor je reactie.

Reageer