Plant van de maand : Prunus cerasifera ‘Nigra’

Eerst zou de Narcis mijn plant van de maand worden. Maar de eerste post in deze reeks van Natuurlijk-rijk is duidelijk: we willen als tuinierende bloggers iedere maand een favoriete plant in de schijnwerpers zetten, zodat we een mooi overzichtje met leuke planten voor heel het jaar krijgen. En als we dan allemaal de Narcis als plant van de maand nomineren, schiet het ook weer niet op natuurlijk.

En dus zou ik een andere plant publiceren. Vorige week was ik er vast van overtuigd dat ik de Ribes sanguineum ‘King Edward VII’ zou in ’t daglicht plaatsen. Deze plant, een nauwe verwant aan de kruisbes, bloeit een hele maand in ’t roze, en lokt op warme dagen massa’s hommels en solitaire bijen. Een een beetje miskende plant, met een enorme ecologische waarde, door die rijke en lange vroege bloesem.

Maar zaterdagochtend sprak mijn zoon me aan ‘Die boom ziet er nu echt wel ongelooflijk mooi uit’. En inderdaad, de Prunus cerasifera ‘Nigra’ beleeft nu haar hoogdagen en staat volop in de bloesem. Alhoewel de tuin ook later in ’t jaar een blikvanger van jewelste blijft, door het dieppaarse blad.

De vruchten die later in ’t jaar aan deze boom rijpen zien er uit als kersen maar zijn eigenlijk pruimen (langwerpige pit). Lekker zijn ze niet.

Door het druilige weer dit week-end mis ik wel de mooie blauwe achtergrond die de bloesem écht tot zijn recht laat komen, maar ik denk dat onderstaande foto U toch een idee geeft van ’t spektakel.

Een aanrader dan, deze boom? Een hoogstamkerselaar of pruimelaar gaat je een vergelijk beeld geven, wel wat later in t’ jaar, en je krijgt er ook nog fruit van terug. Maar deze heeft dan weer ’t voordeel zo vroeg te bloeien én dat paarse blad te hebben. Een twijfelgeval…

12 gedachten over “Plant van de maand : Prunus cerasifera ‘Nigra’

  1. Deze grote prunus is buitengewoon mooi.
    Dit heet voorjaar, we leven in zomertijd en we hebben een onvervalste herfststorm.
    Alles, wat hoog is, buigt soms wel erg ver door….

Reageer