Eco-tuindagen 2015

Dit week-end waren bijna tweehonderd tuinen te bezichtigen tijdens de Velt eco-tuindagen. Uit de lijst van deze tuinen bezocht ik vier tuinen. Het zal je niet verbazen dat mijn interesse niet lag in het bezoeken van moestuintjes. Toch bleken het vier volledig verschillende tuinen , maar met als rode draad dat het allemaal ecologische tuinen betreft. Net zoals vorig jaar waren de weergoden de organisatie goed gezind, een stralende zon zonder tropische hitte. Door de regenval van vrijdagavond stonden de plantjes er fris bij. Het mooie weer lokte ook grote horden bezoekers naar de tuinen, alhoewel al deze tuinen ook een bezoek waard zouden zijn tijdens een regendag.

Ludo Rutten

De tuin van Ludo – auteur van de blog muggenbeet – bezocht ik twee jaar geleden al in het kader van de open tuin dagen maar wou ik absoluut terug bezoeken.  Ludo mag fier zijn op het ecologisch paradijs dat hij creëerde op wat ooit een maïsveld was. Het is erg besloten tuin, vol bomen en struiken, met hier en daar een open plekje of een vijver.

Helemaal zelf gebouwd, deze kapel. Inclusief een Mariabeeldje.

Over de talrijke kleine en smalle paadjes doorheen de tuin kan je zo verdwalen, ik denk dat deze tuin niet alleen een geschikte habitat is voor heel wat dieren, maar ook de perfecte plaats om verstoppertje te spelen. Doorheen de tuin vind je heel wat verschillende zithoekjes. Je zal er wel tevergeefs naar gazon op zoek gaan, alleen helemaal achteraan in de tuin blijft nog een klein stukje gras over. Het valt al snel op dat hier een plantengek pur sang aan ’t werk is. Overal in de tuin staan er speciale heesters, en zijn ook heel wat verschillende soorten vaste planten te bewonderen.

Eén van de vele zithoekjes in de tuin

Vaak zijn verzameltuinen niet mooi, maar de tuin en de bloemenborders doen erg natuurlijk aan, Ludo plant de planten door mekaar zonder dat dit druk overkomt. De ingrepen in de borders zijn minimaal; hier wordt niet ieder pioniersplant (onmiddellijk) gewied. Ten opzichte van twee jaar geleden waren er behoorlijk veel aanpassingen doorgevoerd.

Deze tuin is volgens mij voor heel wat mensen een cultuurschok, omdat deze in de verste verste niet beantwoordt aan het klassiek beeld van de tuin (gazon + bloemenborders).  Maar de bezoekers die samen met mij door de tuin liepen genoten er duidelijk van.

Op termijn hoop ik het gazon vlak achter de tuin verder te laten verminderen (ik heb zelf al een geweldig plan uitgewerkt), maar de rest van het gezin houdt vast aan een strook gazon om te liggen en te spelen. Ook de foto bovenaan het topic is uit de tuin van Ludo.

Verder bezocht ik ook nog enkele tuinen in Bever. Daar organiseerden enkele tuiniers een fietslus tussen vijf tuiniers.

Gérard Thèves en Christine Hamande

Een erg wilde, natuurlijke tuin, eigenlijk één grote bloemenweide met onder meer fluitenkruid, margriet en koekoeksbloemen.

Boomgaard met bloemenweide

Achteraan de tuin een grote hoogstamboomgaard, en ook hier weer een bloemenweide. De zeis stond nog tegen één van de hoogstambomen. Van de vier bezochte tuinen was deze ontegensprekelijk de meest natuurlijke. Een tuin die door zijn eenvoud toont hoe schoon die een eenvoud wel niet kan zijn.

Vijver aan de ingang van de tuin.

Ik kan me best voorstellen dat niet alle bezoekers zo’n tuin naar waarde weten in te schatten, omdat deze nog wel heel ver van het klassieke tuinontwerp staat. Zelf vind ik dit een geweldige tuin, maar ik ben iets teveel plantengek om me aan dit concept te kunnen houden.

Margrieten kan je niet teveel hebben

Indien mijn tuin groter was, zou ik meteen tekenen voor de hoogstamboomgaard met bloemenweide.

Bart Roelandt en Sandra Muyldermans

Ook Bart is een tuinier die ik ken vanwege zijn blog. De tuin van Bart heeft een zeker Dr Jekyll and Mr Hyde gehalte. Rondom en net achter de woning zie je een redelijk klassieke tuin, met grote borders, een speeltuig en een stukje gazon, maar van zodra je deze tuinkamer verlaat kom je terecht op verschillende bloemenweide en -akkers, waar steeds aparte biotopen worden aangelegd.

Imposante, ronde border in de tuin achter de woning

Overal zijn er kronkelende heggen die het zicht breken en je interesse wekken om verder te zoeken. Het scheren van al die heggen neemt volgens mij heel wat tijd in beslag.

Bloemenweide, inclusief orchideeën en ratelaar

De woning staat heel wat hoger dan de tuin, het hoogteverschil tussen terras en tuin is erg mooi in het tuinplan opgenomen. Vanop het hoge terras heb je ook een knap uitzicht over de tuin. In de bloemenweide groeien heel wat orchideën en ratelaar, maar zelfs in het gazon groeien er hier orchideeën… Je zou voor minder afgunstig zijn.

De vijver, net tegenover het tuinhuis-met-groendak

Ik had deze tuin al eens eerder bezocht, en ook hier zijn nog flink wat wijzigingen doorgevoerd. En verder is er natuurlijk nog het geweldige tuinhuis-met-groen-dak.

Sandra Verweij

Ik had nog tijd voor één extra tuin. Dat werd de tuin van floriste Sandra Verweij. Achter in deze tuin één grote dubbele border zoals je die wel eens in Engelse tuinen ziet. Door de wat koudere lente hebben de planten dit jaat beduidend achterstand, ik merk dit ook in mijn tuin, heel wat planten die vorig jaar in bloei stonden tijdens de tuindagen, staan dit jaar nog niet in bloei. De borders zagen er dus nog vrij groen uit, maar over een maand is deze tuin één grote bloemenzee. Ik zag heel wat interessante planten in deze tuin. Veel van die planten zijn over meerdere jaren gestekt en gezaaid, zo’n groot plantenvak rechtstreeks invullen met aangekocht plantgoed kan alleen een échte Engelse lord.

Een border om U tegen te zeggen

Indien mijn nectartuin er oveer 4-5 jaar ongeveer uitziet als deze border, zal ik dik tevreden zijn.

En aan de overkant, een even imposante border

Volgend jaar ga ik zelf opnieuw meedoen, en het fietstocht concept lijkt wel erg leuk, ik moet eens bekijken of dat ook niet in Tienen kan, met hulp van de milieuraad.

Ideeën voor een vijver deed ik me voldoende op, ik moet nu echt een stijd maken van het aanleggen van zo’n vijver.

26 gedachten over “Eco-tuindagen 2015

  1. Bedankt, dankzij je mooie verslag voelt het alsof ik zelf wat tuinen heb bezocht (wat er dit jaar niet van gekomen is). Die fietslus klinkt inderdaad goed. Ik twijfel zelf nog altijd of ik zou meedoen of niet. Jammer genoeg moet je dat een jaar vooraf weten…

    1. @ appelboomvrouwtje: je kan altijd inschrijven en je tuin laten keuren. En als het dat jaar dan toch niet past schrijf je je weer uit. Er komen altijd andere jaren waarin het wel past. En ik nu hopen dat je hiermee over de streep getrokken wordt … en ik eindelijk je tuin in ’t echt eens kan zien 😉

      1. Oeioei, bij mij komen ze geen rozen voor Sandra afleveren hoor 😉 Mijn tuintje is NIETS in vergelijking tot die van jullie. Persoonlijk vind ik dat het er meer bij mag, de gewone gezinstuintjes. Maar allicht komt daar geen kat naar kijken 🙂

        1. Met wat ik deze week gezien heb in je laatste logje kan ik je verzekeren dat je tuin geen mal figuur gaat slaan, absoluut niet. Het belangrijkste voor Velt om deel te nemen is het feit dat je ecologisch tuiniert.

        1. Reactie op de link van Rodin: grijns 🙂 Maar nu je het zegt: wat een genderkloof; daar moeten we inderdaad dringend eens een vrouwelijke versie van maken 😉

  2. Je koos wel hele mooie tuinen uit !
    Zelf bezocht ik eentje in Brugge, waar enkel (sinds dit jaar) in bakken en potten werd geplant, met hulp van Velt. Fotograferen mocht niet, om de privacy van de bewoners niet te schenden.
    Lie(f)s.

    1. Hier hebben de tuineigenaars me niets gevraagd, ik heb ook geen toegangspoorten of achterdeuren gefotografeerd, en twee van de vier tuineigenaars hebben niet geprotesteerd (en nu na de publicatie van deze tekst nog altijd niet)

  3. tof om je nog eens in levende lijve tegen te komen en dikke merci voor het mooie artikel en bijhorende foto’s! Ik zal het artikel delen op mijn facebook, grts.

  4. Amaai, inderdaad heel verschillende, maar stuk voor stuk bijzondere tuinen. Kleine paradijsjes. Daartegen is de typische Belgische tuin (gazon gazon gazon) maar saai. Hopelijk hebben veel mensen inspiratie opgedaan dit weekend.

  5. Hé – met dit verslag ben je me nog te snel af – ik moet er ook nog over bloggen op opentuindagbever.blogspot!
    Maar dat dr Jekyll en Mr Hyde – daar moest ik goed mee lachen (een gemeen Mr Hyde lachje dan wel) 🙂

    1. Maar mijn verslag is objectief, geschreven zonder me al te veel te laten beïnvloeden door de talrijke steekpenningen die ik mocht ontvangen. Bij mij is de voorkant van de woning ook vrij klassiek, en verwaterd dat verderop in de tuin.

  6. Dat was heel boeiend: aan de hand van jouw verslag een viertal tuinen virtueel te bezoeken. Je hebt een spannende keuze gemaakt met bovenstaande tuinen.
    Ik denk dat onze tuin het meest verwant is met die van Ludo.

  7. Op mijn verlanglijstje stonden dezelfde tuinen als op het jouwe…
    Maar je hebt manlief ontmoet bij Ludo, en die heeft je wellicht verteld dat onze blokkende zoon me heel lief gevraagd had om toch voor morele steun en nabijheid te willen zorgen… Dit jaar heb ik de tuindagen dus aan mij voorbij laten gaan.

    1. Ik heb inderdaad je man gesproken tijdens de eco-tuindagen (de wereld is klein). De studies van je zoon zijn veel belangrijker dan die eco-tuindagen. Misschien heb je volgend jaar wel tijd …

Reageer