Plant van de maand juni : Astrantia

Astrantia ‘Roma’, in ’t oudroze

De plant van de maand april in deze reeks van Natuurlijk-rijk is de Astrantia, in ’t Nederlands Zeeuws knoopje. Ik ben er opnieuw vrij vroeg bij, niet om de andere bloggers te snel af te zijn, wel omdat ze er nu erg mooi bij staan. Bovendien doet deze plant het niet in iedere tuin even goed. Hier groeit hij uitstekend en zaait hij vrij fel uit.

Astrantia ‘Shaggy’

Eén van de uitzonderlijke kenmerken van deze plant is dat hij enorm veel insecten lokt, ik zie hier continu boktorren, schijnboktorren, maskerbijen, penseelkevers, museumkevers en solitaire wespen op de planten… De maskerbijen zie ik op geen enkele andere bloem neerstrijken.

Astrantia ‘Snowstar’, een foto van vorig jaar, groenwitte bloemen

Astrantia houdt van een vochtige bodem en is een perfect als borderplant of bodembedekker, ze worden ongeveer 60 cm hoog en bloeien uitzonderlijk lang.

Astrantia ‘Snowstar’

20 gedachten over “Plant van de maand juni : Astrantia

  1. Bij mij groeien ze erg goed, worden telkens jaar grotere bossen alleen… bloeien ze erg weinig. Zo jammer, de witte variant bloeit wat meer dan de rode maar helaas blijft de bloei ondermaats.
    Hoe zou ik dit kunnen verbeteren?

      1. Zon… dat zou het kunnen zijn, er staan behoorlijk wat bomen in de buurt. Ach, dan geniet ik des te meer van jouw foto’s en van mijn bloemen (ook al zijn er dat dan wat minder). Dank voor je blog èn reactie!

  2. Ik heb Zeeuws knoopje altijd mooi gevonden, maar in onze droge Kempische borders doet dat plantje het niet zo goed. Tja… jammer, maar ik laat het niet aan mijn hart komen.
    Maar jij hebt een prachtcollectie!

  3. Het zijn schitterend planten, en ze staan heel mooi op de foto hierboven.
    Helaas doen ze het hier op de wat zurige grond niet.

  4. BIj ons in de tuin (noorden van Nederland, bij Groningen) is het me nog niet gelukt om de astrantia’s langer dan het plantjaar over te houden. Waarschijnlijk ligt het niet zozeer aan de grond (in een paar andere tuinen in het dorp groeien ze volop), maar aan de standplaats. Vocht is voldoende, maar de plantjes worden in het voorjaar finaal kaal gegeten door de vele slakken (tuin staat nogal vol !). Misschien moet ik eens een keer een flink stuk helemaal leeg maken, er een grote groep astrantia’s neerzetten, en het hele seizoen op slakkenwacht staan…. Of kent iemand een slakbestendige soort?

Reageer