Digitalis parviflora

Het vingerhoedkruid Digitalis purpurea is een prachtige inheemse plant, maar je kan de plant moeilijk verfijnd noemen. Hier duikt hij deze tweejarige plant her en der op in borders en schaduwtuin, en dat mag ze ook blijven doen.

De Digitalis parviflora op de foto is een veel kleinere en meer verfijnde plant. De groei is erg strak, met vrij architecturaal aandoende bloemenaren. Ook de bloemkleur (roestbruin) is echt wel bijzonder. Het plantje wordt ongeveer 50 cm hoog. Deze is niet inheems, maar afkomstig uit het noorden van Spanje.

In tegenstelling tot de tweejarige Digitalis pupurea zou deze Digitalis een (kortlevende) vaste plant zijn, maar zich ook redelijk goed uitzaaien. Het is te hopen, want deze zou ik graag in de tuin houden.

De plant wordt niet druk door insecten bezocht. Maar gisterenavond zag ik op deze plant een solitaire bij die ik hier nooit eerder zag in de tuin. Ze had duidelijk alleen oog voor deze Digitalis parviflora. Ook vanmorgen waren er weer enkele exemplaren van deze bij aanwezig.

Deze ADHD-bijen maakten me het fotograferen niet makkelijk. Ze vlogen van bloem naar bloem (er zijn er dan ook heel wat). Toch slaagde ik er in enkele redelijk goede foto’s te maken.

En toen… zag ik dezelfde solitaire bij rondvliegen, maar dan een pak groter. Die bleef wél lang zitten op de bloem. Enfin, dat bleek dan niet direct de bloem te zijn waar deze bij op zat…

Toen ik de foto’s transfereerde naar mijn computer dacht ik terug aan dit berichtje van AnneTanne van enkele weken geleden. Ja hoor, dit is de Grote Wolbij. Als je wat meer over dit diertje wil weten, raad ik je aan om dat logje maar eens te lezen. Onderaan, in de commentaren schreef ik “En nu vraag ik me af of ik wel wollige planten in de tuin heb staan, zou Digitalis volstaan…”Het antwoord op die vraag is bij deze gekend.

11 gedachten over “Digitalis parviflora

  1. Mooie foto’s. Nu weet ik meteen dat het om een grote wolbij ging die hier op de stachys byzantina zat. Mij is het niet gelukt een foto te maken, zo snel was hij/zij.

  2. Leuk dat je op deze manier de grote wolbij hebt gespot!
    Die Digitalis parviflora is wel heel bijzonder, ben benieuwd of het een blijvertje is in je tuin.

Reageer