Lente?

Het eerste zonnige week-end zonder zompige bodem. U kan al raden waar je me dit week-end kon vinden. Na de winter is er altijd zoveel werk dat je eigenlijk niet goed weet wat eerst te doen. Enkele borders werden al helemaal lenteklaar gezet, maar daarna probeerde ik vooral overal zoveel mogelijk straatgras te verwijderen voor het zaad kon zetten, dat grasje heeft in de warme november- en decembermaanden erg enthousiast voor nakomelingen gezorgd,. Ik schat nog wel enkele weken zoet te zijn alvorens alle borders zijn opgeruimd.

Zoals vorige week al aangegeven, er lijken erg weinig planten gesneuveld te zijn deze winter. En de koude nachten houden de groei nog erg beperkt, zodat het risico op vorstschade beperkt is en blijft.

Hier en daar staat al een bloempje open, zo staat in de schaduwtuin een plukje speenkruid in bloei, en ook de Ribes sanguineum staat er traditiegetrouw weer erg vroeg in bloei. Maar het zijn nog steeds de bolgewassen die de overhand houden (narcissen, krokus, sneeuwklokje).

Nog een teken dat de lente op komst is: zondag heb ik een eerste hommelkoningin  zien foerageren van krokus naar krokus. Verder is er nog altijd erg weinig leven te bespeuren in de tuin (op de tientallen lieveheersbeestjes die tussen de planten overwinteren).

Over krokussen gesproken, tijdens het wieden zag ik tientallen jonge krokuszaailingen in de border staan. Dat lukt dus ook op zwaardere bodem, dat uitzaaien! Volgens mij wordt het nu snel lente, het is tijd voor een nieuw tuinseizoen.

.

12 gedachten over “Lente?

  1. Straks is ’t bij jou écht lente !
    De zonnestralen lokten me naar mijn pottentuintje… Aardperen geoogst (een jaar later) een emmertje vol (uit één grote bloempot), nieuwtjes geplant, enkele patatjes in de grond (allee, in een pot) geplant en (struik)boontjes, in een pot in ’t zonnetje gezet… Nu maar wachten op het eerste sprietje… Òòk spannend !
    Lie(f)s.

  2. Goh, ik ben er al een eind volop aan het invliegen. In het tuinwerk, that is.
    Heden is het genieten avant la lettre, doch maart kan, zoals eenieder weet, nog stevig zijn staart roeren.
    Knappe foto’s alweer!

  3. Wauw, krokuszaailingen! Ikke nog niet gezien.
    Ook bijna geen straatgras meer in mijn tuin. Deze warme winter bleef ik steeds buiten plakken.😊 En wat kan je dan meer doen dan straatgrasjes plukken? En snoeien en genieten en… natuurlijk! Welkom aan de lente!!!

  4. Wat leuk: krokuszaailingen!
    Hoewel ik veel minder grond heb dan jij, verwacht ik ook wel enkele weken bezig te zijn met oude stengeltjes knippen, opruimen en wat wieden. Heerlijk is het om weer in de tuin te kunnen scharrelen. De enthousiaste vogelgeluiden… en ook ik heb een hommel gehoord, maar niet gezien.

  5. Heerlijk weer om te lezen; de lieveheersbeestjes waren mij ook al opgevallen. Dat zijn er dus veel, hoop dat ze de zomer halen. Veel plezier in de komende tijd!!

  6. Instant lentegevoel zo’n foeragerende hommel. Ik zag hier de eerste afgelopen donderdag, tegelijk met een rondfladderend koolwitje. Zonnetje op het blote hoofd erbij en voila; lente!

Reageer