Plant van de Maand April 2016 : Epimedium

Ik ga dit jaar gewoon verder met het thema “Plant van de maand”, want het is niet zo dat er iedere maand maar één plant is die hier opvalt.

De plant voor de maand april is de Epimedium. een plant die je eerder als discreet moet omschrijven. Een prachtige plant, met hartvormige, bronzen blad en erg fijne bloemetjes in ’t begin van de lente. Een perfecte plant om een schadiuwplekje mee aan te kleden. Sommige soorten zijn hier wintergroen, anderen verliezen hun blad in de winter. om van dit plantje te genieten moet je plat op je buik. Want de bloemetjes zijn klein maar fijn.

Het duurt wel enkele jaren voor een plant een mooie pol vormt.

In het Engels spreekt men over ‘Barrenwort’ of ‘Horny Goat Weed’. De plant zou een afrodisiacum zijn. Indien een van de lezers meer info heeft mag hij/zij me dat altijd laten weten. Enfin, misschien dat niet zo’n goed idee…

16 gedachten over “Plant van de Maand April 2016 : Epimedium

  1. Ze zijn echt de moeite om toe te passen, Bovendien veel sterker dan gedacht. Droge schaduw waar niks groeide, de Epimedium Orange Queen heeft het hier intussen volledig ingepalmd!

  2. Ook bij mij een favoriet, die epimedium! Knip jij daar bladeren vanaf in de lente? Ik heb er die hun blad niet verliezen, maar wel rood kleuren in de winter. Deze lente heb ik die voor het eerst weggeknipt, omdat ik anders de bloemen niet zag en ik denk dat er nieuwe bladeren aan het uitkomen zijn.

Reageer