Klimop

De klimop staat nu volop in bloei. Klimop is één van de weinige laatbloeiende inheemse planten die nu volop nectar en stuifmeel leveren. Op de 6 meter klimophaag die ik hier heb staan zitten steevast enkele vlinders en nog veel meer hommels, solitaire bijen en zweefvliegen.

Ook de klimopzijdebij is hier nu voor het derde of vierde jaar present. Dit is een erg laat vliegende solitaire bij die voornamelijk op klimop foerageert.

DS1_1484.jpg

Een andere late inheemse plant die het hier uitstekend doet (en pas dit jaar werd aangeplant) is de blauwe knoop (Succisa  pratensis). In het begin van ’t jaar had ik per vergissing 20 Succisa pratensis aangekocht om in de bloemenweide aan te planten in plaats van 20 Knautia arvensis. Net zoals bij natuurlijk-rijk een absolute voltreffer dus.

DS1_1493.jpg

De planten hebben een stekje gekregen in de bessenkamer en varen er wel. Ze lokken ook veel vlinders.

DS1_1494.jpg

18 gedachten over “Klimop

  1. Weerom mooie foto’s . Ik ben ook zelf terug op zoek naar de klimopbij, maar hier staat er nog niet veel klimop in bloei. Geef je ze ook in op waarnemingen.be ? Want deze bij wordt nauw opgevolgd door de bijenwerkgroep.

  2. Knautia is anders ook niet mis als vlinderlokker. Mijn zelfgezaaide knautia’s bloeien als sinds juli en zijn nog steeds bezig weliswaar wat minder, maar toch. Blauwe knoop heb ik ook geprobeerd te zaaien, maar zonder succes, niet goed gestratificeerd waarshijnlijk. Een ander toppertje qua vlinders hier is de wilde bergamot, zelfde kleurenpalet en veel vitaler dan de gewone rode die iets verderop staat.

  3. Prachtig! We hebben een aantal berken staan die helemaal begroeid zijn met klimop. Nog noet in bloei, maar het zal daar over enkele dagen ook wel beginnen zoemen. Nu ga ik dan toch ook eens op zoek naar die klimopzijdebij.

  4. Hier een haag van 60 meter klimop. Geplant door de buurman op de scheidingslijn. Helaas niet de inheemse soort dus super agressief groeiend. Daarbij ben ik dan ook nog eens allergisch aan klimop dus snoeien moet met lange mouwen en handschoenen gebeuren anders jeukende armen, rood en kapot gekrabd. Dit is de enige plant waar ik geen fan van ben…😜

Reageer